Nissan Patrol Y61 2006 3.0TD

Nissan Patrol Y61, mille eluküünal on Euroopas tänaseks lõpetatud oli üks tõeline maastur omasuguste seas. Ei saa meil siin enam seda täisraamil, talasildadega, aeglustiga, tagumise difriluku ja järgiproovitud disainiga maasturit alates aastast 1980, kui tuli välja Datsun Patrol 3.3 liitrise vabalthingava diiselmootoriga. Tegemist on suht vastupidava ja lollikindla maasturiga. Jah, 3.0TD mootoril on omad miinused. Kahemassiline hooratas kipub kuuma saades silikoonist tühjaks jooksma ja kõveraks minema ning mootori küljes olev EGR lahendus kipub nõgitama sisselaskekanalid täis. On olnud juhtumeid, kus kanalid on 60% ulatuses umbes. Ja kuna ummistus on silindriti erinev, siis see teeb kütusesegu rikastumise silindriti erinevaks ning tulemuseks on purunenud/ärapõlenud kolvid.

Kui aga see kõik korras hoida, siis on tegemist tegelikult väga tubli mootoriga. 4 silindrit, 3 liitrit, 118kw ja 380nm alates 2000rpm juurest on hea näitaja. Igal silindril on neli klappi, kokku kaks nukkvõlli ja tsentrist väljaviidud ülikerged kolvid. Need kõik kokku annavad nii head võimsusnäitajad ja ka suht hea ökonoomsuse. Originaalseades tarbib auto 8,5L/100km peale maanteel ja 11L/100km peale linnavahel diiselkütet.

Auto suht head tehnilised omadused, mõistlik soetushind, vastupidavus ja fakt, et eelnevalt oli kogemus kahe eelneva põlvkonnaga olnud saidki määravaks auto soetamisel. Plaanis oli soetada vastupidav igapäevasõiduk ning natukene juurde anda maastikusuutlikust ning veelgi rõhutada Patroli jõulisi kerejooni. Mitte miski ei tee seda paremini, kui kerge tõste ja auto alla korralik jooks 33″ rehve. Meie arust on 33×12.5 mõõdus rehv maksimaalne mõõt igapäevasõidukile. Nii jõuab veel mootor mõistlikult suuremast rehvist üle olla ja auto dünaamilised omadused ei muutu tüütavaks. Suurim tõste, mida pika kerega Y61 talub ilma suuremate töödeta on 40mm. Siis piisab ainult vedrude, amortide ja stabilisaatori varraste kontide kinnituskohtade muutmisest. Kui aga üle 40mm minna, siis peab ära vahetama ka esisillas reaktiivvarraste puksid, 4tk ning tagasi keerama ka tagasilla, muutes tagumiste ülemiste reaktiivvarraste pikkust. Kui endiselt jääb 5’da käigua kerge vibratsioon kuhugile 70-90kmh vahele, siis peab ümber tegema ka tagumise kardaani.

Kasutama peab vähemalt 2 kraadiseid ekstsentrilisi pukse, mis keeravad esisilda natuke tagasi, mis viib silla järeljooksu normaalseks ning “surmavõbin” jääb olemata. Lisaks nendele puksidele tuleb ümber teha ka tagumise kardaani esimene rist. Ühe ristiga lahenduse asemele tuleb panna kahe ristiga liigend. Siis jäävad nii ülemised kui alumine kardaanirist sarnaselt pöörlema ümber oma telgede nurga ning ei kardaaniristid ei lähe faasist välja ja ei tekita ebameeldivat vibratsiooni. Pildil Whiteline 2,5 kraadised puksid.

Rehvidest kasutasime oma Patroli all Cooper Discoverer S/T 33×12.5×17 rehve. Tegemist on rehvidega, mis sobivad nii maanteele kui metsateele. Segu on hea pehme ja klotsid turvises on kergelt lamelleeritud, seega saab sõita nendega ka talvel. Karkass on Cooperil natuke pehmem kui BF Goodrichil, seega tundub, et ka kütusekulu on natuke väiksem nende rehvidega kui näiteks BFG T/A All-Terrain rehvidega.

Et alumine silla küljes olev vedrupesa tagasi keerata sirgeks ja parandada nii ülemise kui alumise kardaaninurga töönurka, siis kasutasime Whiteline reguleeritavaid ülemisi reaktiivvardaid. Tuleb meeles pidada, et kardaaninurkade summa peab olema kokku 0 kraadi ideaalis, kui kasutusel on ainult üks rist üleval ja teine rist all silla juures.

Suurematest rehvidest tulenevat jõukadu kompenseerida, siis paigaldasime autole Tunit boxi, mis tõstab mootori hobujõud 160 pealt 192 peale ning väändemomendi 380nm pealt  461nm peale. Jõu juurdetulek oli koheselt tuntav, auto on erksam igal juhul. Tunit box on ka reguleeritav, seega saab sealt veelgi jõudu juurde keerata vajadusel. Hetkel on meie seadistus 7 peal. Maksimaalne on positsioon 9. Selleks, et lisakütusest tulenevat kõrgemat väljalaskegaaside temperatuuri allapoole saada paigaldasime autole ka vabalthingava roostevaba Tecinox väljalaskesüsteemi, mis on ka jämedam otsast lõpuni kui originaal. Vabalthingav väljalase aitab tänu kiiremale gaaside liikumisele allapoole tuua väljalaskegaaside temperatuuri ja ka turbo läheb kiiremini pöördesse. See kõik kokku annab jällegi natuke jõudu juurde. Tuning box ja jämedam väljalase viib aga olukorrani, kus originaalseades turbo rõhk tõuseb liiga palju ja seda hakkab piirama tehase rõhupiiraja – aju keerab kütuse lihtsalt kinni, kui rõhk tõuseb liiga kõrgele. Normaalne rõhk on kusagil 15PSI juures. Kusjuures omalt poolt teeb kahju ka EGR poolt väiksemaks nõgitatud sisselaskelõõrid, mis tõstavad rõhku omakorda. Et ZD30 töökindlaks teha ja mootorist pikk tööiga kätte saada on soovitav teha järgmist:

  • EGR eemaldada füüsiliselt
  • EGR eemaldamine võib viia aju jaoks liiga kõrge turborõhuni, millele järgneb kütuse piiramine, seega rõhuklapp tuleb lahti ühendada ja paigaldada manuaalsed rõhuklapid ning need tööle häälestada max 15PSI juures. Võib teha ka kaks seadet. Öko 10PSI ja jõud 15PSI.
  • Õlieraldaja paigaldus karterituulutusele
VDO 15PSI rõhukell ja VDO püromeeter

Amortidest kasutasime Rancho 5000 seeria amorte, mis osutusid rämpsuks. Peale 3000km olid amordid vedelad ja tühja lõtkuga. Peale seda paigaldasime KONI HT RAID 0-50mm tõstele mõeldud amordid, mis on uskumatult head. Auto on jäik ja tee peal väga konkreetne. Teetunnetus on väga mõnus nende amortidega. Suur ja raske auto tahab enda alla saada väga korraliku amorti ja selle koha pealt ei tasu kokku hoida. Vedrudest kasutasime auto all Sakslaste H&R vedrusid. Ees on +120kg ja taga +200kg vedrud. Kokku tuli 65mm tõstet autole. Siiani, kui on läbitud 20 000km on vedrude seisukord hea ja läbivajumist ei ole täheldanud. Mõnel korral on autol peal olnud ka 300kg jagu kaupa.

Auto all veermikutöid tehes leidsime veel täiesti kuivad esisiilla käändmikud. Määrde asemel oli seal sees rooste. Tegelikult tuleb nendes käändmikes iga aasta määret vahetada, siis pooltelje pöörised kestavad pikalt koos käändtelje laagritega. Ka tagasilla difri teo laagrid olid kulunud ja tigu väikese loksuga. Auto läbisõit antud hetkel oli natukene üle 100 000km ainult. Võtsime mõlemad sillad lahti ja vahetasime kõik mis vaja koos tihenditega.

Autole sai paigaldatud ka snorkel, Ironman Airflow. Snorkel on kaitse vee vastu ja samuti toob ta mootorile jahedamat ja puhtamat õhku, võttes seda kõrgemalt. Ironman puhul on tegemist UV kindla materjaliga, mis on tugev ja jäik.

Ironman Airflow snorkel paigaldusjärgus

Maastikul raskest kohast välja vintsimiseks sai autole välja valitud Dragon Highlander 10000lbs seeria vints, millele paigaldasime Marlow 10mm nööri. Kokku kaalub vints koos nööriga 35kg, mis on päris hea tulemus. Vintsi paigaldasime originaalstange taha, nii et auto välismõõdud ei muutunud. Vintsi elektroonika panime kapoti alla kõrgemale, koos kaugjuhtimispuldi vastuvõtjaga ning toite pealülitiga.

Lõpptulemusega võib rahule jääda. Auto käitub maantee peal hästi ja on maastiku peal parema suutlikusega ning mootor tõmbab jõuliselt normaalse kütusekulu juures. Keskmine kulu on 11-12L/100km peale. Autole jätsime alles originaalse tagumise stabilisaatori varda elektrilise kinnituse lahtilaskmise, mis siiani töötab ilusti. Võtsime ta lahti ja määrisime ära korralikult ainult. Ära sai parandatud ka turbo vahejahuti, mis lekkis alumiiniumits kannude ja terasest radiaatori liitekoha vahelt. Uue vahejahuti tegi VKM Motors.

Kasutatud materjalid:

  • H&R esimesed +100kg ja tagumised +200kg tõstevedrud 75mm
  • KONI HT RAID 0-50mm amordid
  • 33×12.5×17 Cooper Discoverer S/T rehvid
  • Whiteline 2,5 kraadised ekstsentrilised puksid ette
  • Whiteline tagumised ülemised reguleeritavad reaktiivvardad
  • Whiteline esimeste reaktiivvarraste raamipoolsed polüuretaanpuksid
  • Whiteline tagumised alumised reaktiivvarraste polüuretaanpuksid
  • Tunit tuuningbox, 192hp ja 461nm
  • Tecinox roostevaba väljalaskesüsteem
  • VDO 15PSI rõhukell ja VDO püromeeter
  • A-piilari kellakorpus
  • Dragon Highlander 10000HD vints koos raadiopuldiga
  • Marlow 10mm Dynema SK-75 vintsinöör
  • VKM Motors poolt tehtud vahejahuti
  • Roolivarraste kaitse
  • Karteripõhja kaitse
  • Misutonida A-raud, poleeritud
  • Hella Luminator Chromium lisakaugtuled
  • Ironman Airflow snorkel
  • Nissan originaalosa, puidust käigukangi ja aeglusti nupud